miércoles, 20 de febrero de 2008

MOCIÓ PER A L’ÚS I GESTIÓ RESPONSABLE DE L’AIGUA

Com ja varem anunciar ICV-IdB proposarem al ple la següent moció referent a l'ús i gestió responsable de l'aigua. A continuació podreu llegir la moció proposada al ple.
Us recordem que el dilluns 25 de febrer de 2008 a 1/4 de 9 del vespre a l'ajuntament de Banyoles hi haurà ple. I aquest serà un dels punts a debatre.


MOCIÓ PER A L’ÚS I GESTIÓ RESPONSABLE DE L’AIGUA


L’any que hem deixat enrere serà recordat com el més sec en molt de temps. El fet de no haver plogut gairebé gens ni per primavera ni per tardor (estacions que normalment són bastant plujoses) han dut Catalunya a patir una de les pitjors sequeres. Moltes vegades aquests fets ens són llunyans, però aquest cop municipis propers, com St. Miquel de Campmajor, són víctimes de la manca d’aigua.

El fet de tenir un espai natural ple d’aigua com és l’Estany de Banyoles no ens ha de fer creure que no patirem sequera. Malgrat que la nostra situació sigui relativament privilegiada, hem de prendre consciència de la magnitud del problema i del fet que no podem malgastar ni una sola gota.

Fa poc el meteoròleg banyolí Enric Estragués anunciava que l’any 2007 havien plogut 540 l/m2 i tothom ha pogut comprovar visualment que el nivell dels recs que desguassen l’aigua de l’estany està al mínim, provocat per l’escassa aportació subterrània d’aigua. Així doncs l’Estany pateix de manca d’aigua superficial (pluges) i subterrània. Segons l’Agència Catalana de l’Aigua, els aqüífers que alimenten l’Estany tenen una pressió de 8,9 Hm3/any (8.900 milions de litres) i un risc alt de contaminació química.

Hem d’assumir que el problema de l’aigua no només l’hem patit aquests anys; l’avanç imparable del canvi climàtic provocarà que situacions com aquesta siguin cada cop més generalitzades en el temps. A més, el creixement industrial a la vall mitjana del Fluvià, com és el polígon Politger de Sant Jaume de Llierca, o els projectes urbanístics i industrials de pobles com Besalú al mig de la ruta de l’aigua cap a l’Estany, poden provocar una sobreexplotació de l’aqüífer subterrani que alimenta l’Estany i tota la conca lacustre d’efectes imprevisibles. Cal dir que el funcionament d’aquest sistema d’aigües subterrànies no té en l’actualitat cap sistema de seguiment ni d’estudi.

El problema de la manca de recursos hídric tampoc es pot solucionar traslladant aigua d’un lloc a l’altre. Els canvis son globals i els suposats excedents d’avui poden desapareixer demà. Ja fa molts anys que les Nacions Unides identifiquen l’accés a l’aigua com un dels focus de conflictes potencials i d’elements que condicionen el desenvolupament. Això s’ha vist agreujat pel canvi climàtic que ha reduït dràsticament la pluviositat en molts indrets del planeta.

La Directiva Europea 2000/60/CE de 23 d’octubre de 2000 com a primera consideració estableix que l’aigua no és una mercaderia qualsevol sinó un patrimoni que cal defensar, protegir i tractar com a tal. També que les administracions han de prendre mesures per evitar el deteriorament quantitatiu i qualitatiu de les aigües dolces.

De manera conseqüent, la Generalitat de Catalunya ha emès Decrets per fer front a la situació derivada de la sequera, com per exemple el Decret 257/2007 de 27 de novembre.

Finalment, la llei Estatal 7/1985 de 2 d’Abril, de Bases de Règim Local, atribueix als municipis la potestat de dictar ordenances en l’àmbit de les seves competències, entre les quals, la protecció del medi. Així mateix es reconeix aquesta potestat a la Llei Municipal i de Règim Local de Catalunya.

Es per tot això que la Ciutat de Banyoles ha de prendre mesures de prevenció i d’actuació que han d’anar més enllà del que estableixen les normatives generals per a moments d’emergència i ajudar a crear una nova cultura de l’aigua basada en la idea que cal evitar tots aquells usos d’aquest bé tan preuat que no siguin estrictament imprescindibles i protegir-ne la quantitat i la qualitat.

Amb la intenció d’integrar l’estalvi d’aigua en una normativa més general, que reculli els objectius de l’edificació sostenible, es proposa traslladar les regulacions de l’ordenança d’estalvi d’aigua al proper POUM. Totes aquestes actuacions serveixen per desenvolupar el Pla d’Acció Local per a la Sostenibilitat (PALS) de la ciutat de Banyoles (l’Agenda 21) en la seva línia estratègica 5, concretament les referents al “programa 5.1. Millorar la gestió ambiental del propi ajuntament i de la resta d’equipaments i activitats públiques” i el “programa 5.3. Promoure el canvi d’hàbits de consum i de gestió dels residus entre la població”. D’altra banda, les mesures que proposem, s’insereixen en la línia recomanada en el document “Ordenança tipus sobre l’estalvi d’aigua” elaborat pel Grup de Treball Nova Cultura de l’Aigua i la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat.

Per tot això, tenint en compte les consideracions exposades, es sotmet al Ple Municipal de l’ajuntament la següent proposta:

ACORDS:

  1. L’Ajuntament de Banyoles difondrà informació acurada i significativa a la ciutadania de l’ús dels recursos hídrics de la ciutat.

  1. L’Ajuntament de Banyoles promourà l’estudi aplicat del funcionament hidrològic i geològic del sistema càrstic que origina l’aqüífer subterrani de la conca lacustre de l’Estany de Banyoles, comptabilitzant el balanç d’entrades i sortides d’aigua, el flux de l’aigua, el seu ús, i la capacitat de recàrrega del sistema. Aquest estudi podria ser promogut des del Consorci de l’Estany de Banyoles i el Consorci de l’Alta Garrotxa, amb suport de les administracions implicades, i hauria de preveure un seguiment a llarg termini de l’estat de l’aqüífer.

  1. L’Ajuntament de Banyoles elaborarà una ordenança municipal per a l’estalvi i l’ús racional de l’aigua, amb l’objecte de regular la incorporació i la utilització dels sistemes d’estalvi, distingint les qualitats de les aigües i adequant-les als seus usos; ordenança que vindrà a continuar i aprofundir les mesures d’estalvi i racionalització engegades en l’actualitat.

    Per a l’elaboració d’aquesta ordenança es tindran en compte, entre d’altres, les mesures proposades en el document “Ordenança Tipus sobre l’estalvi d’aigua. Grup de treball Nova Cultura de l’Aigua. Xarxa de pobles i ciutats cap a la sostenibilitat. Diputació de Barcelona”.

    La filosofia d’aquesta Ordenança municipal serà incorporada en les normes del proper POUM.

    L’Ordenança s’aplicarà a totes les noves construccions, a totes les construccions de titularitat municipal i a totes les reformes.

    Les línies bàsiques que integrarà aquesta futura Ordenança seran:

  • Reutilització de les aigües grises, de pluja o sobrants de piscines per al reg o per als sanitaris ( segons les seves característiques químiques ).
  • Aparells de mesura de consum individualitzats per a cada ús (diferenciat per a jardins i piscines ).
  • Reguladors de pressió.
  • Temporitzadors per a les aixetes públiques.
  • Limitadors de descàrrega per als sanitaris públics.
  • Disseny de les zones verdes amb espècies xeròfites, amb ombres i cobertes del sòl, i ús d’un sistema de reg eficient, amb sensors d’humitat i de fuites (actuació 5.1.8 del PALS del municipi de Banyoles)
  • Mecanismes de control de la correcta utilització per part dels usuaris dels mecanismes de disminució de consum.
  • Tarifació coherent, amb un tram de preu mínim per a un consum de fins a 110 a 130 litres per persona i dia i increments importants de preu per a consums creixents.
  • Règim sancionador. Segons les quanties etablertes a la llei 24/91 de l’habitatge.

  1. L’Ajuntament de Banyoles procedirà a elaborar un protocol d’actuació en cas de sequera greu i extrema.

  1. L’Ajuntament de Banyoles portarà a terme d’un pla d’actuació per aconseguir objectius d’estalvi i millora de qualitat de l’aigua. Aquest programa inclourà:

  • Creació d’un punt d’informació ciutadana que assesori sobre l’ús correcte de l’aigua, les formes d’estalvi i sistemes d’aprofitament i reciclatge. Aquest servei es podria fer de forma coordinada amb Aigües de Banyoles, S.A.
  • campanyes periòdiques de sensibilització adreçades a tota la ciutadania informant sobre aspectes del consum (agrícola, industrial, domèstic i públic) i la qualitat de l’aigua.
  • propostes de mesures d’estalvi
  • materials per facilitar-les (material divulgatiu, informatiu, didàctic, reductors de cabal...), amb suport de personal especialitzat en educació mediambiental que treballin porta a porta.
  • treball coordinat per aconseguir una especial incidència en tots els serveis públics ja siguin municipals o d’altres administracions, com és el cas dels centres docents.
  • reducció dels usos decoratius de l’aigua, tant públics com privats, amb l’horitzó de la seva eliminació.
  • Insistir en la política d’actuacions urgents en cas de fuites i inspeccions tècniques sobre la xarxa de distribució. (actuació 5.1.5. del PALS de Banyoles referent a les millores de la xarxa de distribució de l’aigua potable).

  1. La redacció a curt termini del pla especial de recs previst en el Reglament d’activitats de l’Estany de forma urgent que reculli els criteris que s’han d’utilitzar per gestionar l’aigua dels recs en cas de sequera, sigui per regar, per a ús públic, assecatge dels ramals que circulen pel barri vell,...

No hay comentarios: